juoksu

Talvella treenaaminen saattaa välillä olla haastavaa sääolosuhteiden vuoksi. Jos ulkona juokseminen ei houkuttele, pakkaset paukkuvat liiaksi tai tiet ovat täysin jäässä, suuntaa juoksumatolle! Tässä tulee muutamia vinkkejä, joiden avulla saat juoksumatolla treenaamisesta mahdollisimman mielekästä ja tehokasta. 

Vuosi on vaihtunut ja moni on asettanut uusia tavoitteita vuodelle 2018. Sportyfeel Helsinki City Runille on tammikuun alussa ilmoittautunut upeasti jo yli 5200 juoksijaa! Ilmoittautuneiden joukossa on myös ensikertalaisia, joita ajatellen olemme koonneet 12 vinkkiä, joiden avulla lähteä liikkeelle kohti puolimaratonin maaliviivaa. Nämä vinkit toimivat hyvin myös kokeneemmille konkareille ja heille, joilla juoksuharjoittelu ei ole ollut niin säännöllistä viime aikoina. Tervetuloa mukaan matkaan kohti Sportyfeel Helsinki City Runia 2018! 

12 VINKKIÄ KUINKA LÄHTEÄ LIIKKEELLE

Vuodenvaihteessa moni suunnittelee tulevan vuoden juoksutavoitteita. Ilmoittautuminen juoksutapahtumiin käy kuumana ja omaa juoksukisakalenteria suunnitellaan kovasti. Tavoitteiden asettaminen on erittäin hyvä asia, sillä ne motivoivat liikkeelle myös kylmimpään vuodenaikaan! Talvea on jäljellä vielä ainakin muutama kuukausi, joten nyt kannattaa ottaa kaikki irti talvijuoksusta ja aloittaa valmistautuminen kohti kevään juoksutavoitteita hyvissä ajoin. Talvikuukaudet ovat tärkeää aikaa peruskunnon kasvattamisessa ja talvijuoksu voi olla varsin miellyttävää, kunhan varusteet ovat kunnossa!

Juoksumotivaation ylläpitäminen voi toisinaan olla hankalaa. Me haluamme kannustaa sinua juoksemaan ja pitämään huolta kunnostasi läpi vuoden. Tässä 7 vinkkiä motivaation ylläpitoon kenelle tahansa juoksua harrastavalle tai juoksua aloittelevalle!

Monille juoksua harrastaville marras-joulukuu on haasteellista aikaa ylläpitää omaa juoksumotivaatiota. Säät kylmenevät, ulkona on pimeää ja juoksualustana saattaa olla kaikkea mahdollista lumesta jäähän ja loskaan. Kevät ja paljas asfaltti tuntuvat kaukaisilta ja treenien väliin jättäminen houkuttelee. Mitä jos tänä vuonna kuitenkin ylläpitäisi juoksua mukana treeneissä läpi talven? Tässä muutamia vinkkejä motivaation ylläpitämiseen!

Tervetuloa kisaviikolle juoksijat! Joko jännittää? Hyvä! Niin meitäkin, mutta positiivisella tavalla. Vatsassa alkaa lennellä perhosia ja kulissien takana viime hetken järjestelyt käyvät kuumina. Tässä hieman vinkkejä puolimaratonviikolle, jotta valmistautumisesi kohti lauantain Helsinki City Runia sujuisi mahdollisimman mukavasti. 

Viikolla 17 juoksijat saavat sähköpostiinsa tiedon lähtöryhmästä ja omasta numerostaan. Jännitys alkaa nousta!

Viikolla 18, vapun jälkeen, juoksijoille tulee ohjeita tapahtumapäivän osalta sähköpostiin. Jännitys tiivistyy ja kulisseissa käy kuhina, kun Suomen suurinta juoksutapahtumaa valmistellaan. 

Mikäli ilmoittauduit jo Helsinki City Run -puolimaratonille tai SUL:n muuhun juoksutapahtumaan ja asut pääkaupunkiseudun läheisyydessä, pääset treenaamaan huippuporukassa ilmaiseksi. Ennen Sportyfeel Helsinki City Runia, jäljellä on vielä kolme ilmaista yhteistreeniä. Treenit jatkuvat myös HCR:n jälkeen.

Ennen HCR:ia olevat treenit 

29-vuotias helsinkiläinen Tanja Kröger on harrastanut juoksua pikkutytöstä asti. Kipinä pidemmille juoksumatkoille syntyi vuonna 2011 Forssassa juostun puolimaratonin jälkeen. Tavoitteellisempi juoksuharjoittelu vei mennessään ja itsensä ylittämisestä puolimaratoneilla tuli rakas harrastus. Vuonna 2014 Tanja halusi haastaa itseään vielä lisää ja juoksi ensimmäisen kokonaisen maratoninsa. Tähän mennessä puolimaratoneja on kertynyt kymmenen kappaletta ja maratoneja viisi.

Lenkillä pitäisi käydä, mutta into ei aina riitä. Mistä saisi lisää motivaatiota säännölliseen juoksuharrastukseen? 

Ota itsellesi kilpailutavoite
Kuukauden päässä odottava startti kannustaa lenkille. Kilpailun lisäksi tavoite voi olla vaikkapa
15 lenkkiä ja 5 kuntosalia seuraavan kuukauden aikana.

Pidä harjoituspäiväkirjaa
Lenkkien kirjaaminen ylös muistiin palkitsee. Tehtyjen harjoitusten muistelu antaa tyytyväisyyttä ja voit oppia ja saada motivaatiota aikaisemmista onnistumisista.