juoksu

Sosiaalinen juoksija

Pia Lampolan juoksuharrastus alkoi kolmisen vuotta sitten, kun juoksua harrastavat kollegat innostivat hänet lajin pariin. Syntyi työkavereiden muodostama juoksuporukka, joka juoksee yhdessä viikottain, perjantai-iltapäivisin. Juoksuporukan innoittamana Pia ilmoittautui vuonna 2015 ensimmäiselle puolimaratonilleen, joka oli Helsinki City Run. Pia oli mukana HCR:llä myös vuonna 2016 ja nyt tavoite on jälleen asetettu toukokuun puoliväliin.  

38-vuotias kahden lapsen äiti Taru Valovirta aloitti juoksuharrastuksen jo lapsena, jolloin lajina oli yleisurheilu ja etenkin pikamatkat. Juoksuinnostuksen hän uskoo perineensä isältään, joka juoksi aktiivisesti koko Tarun lapsuuden ajan. Iän myötä Tarun juoksumatkat ovat pidentyneet pikamatkoista puolimaratoniin, joka on tällä hetkellä Tarun suosikki juoksumatka. 

Juoksua perhearjessa

Kilometri toisen perään yksin metsätiellä. Nenä valuu, verenmaku suussa ja vastatuuli saa silmät vuotamaan. Klassinen kuva kestävyysjuoksusta yksilölajina on saanut haastajaksi ”social running” -ilmiön, jossa kokemus jaetaan useiden ihmisten kanssa joko lenkkipolulla tai sosiaalisessa mediassa.

 "Jokainen pk-lenkki on talletus pankkiin itse päätapahtumaa varten"

Kun juoksijan peruskunto on kohdillaan ja juoksu maistuu, syntyy usein halu nostaa omaa suorituskykyä ja juosta kovempaa. Moni saattaa asettaa harjoittelulleen aikatavoitteita tulevaa kilpailua ajatellen. Tulostavoitteet tarkoittavat sitä, että matkan lisäksi pitäisi pystyä ylläpitämään riittävän kovaa vauhtia. Helpon peruskuntoharjoittelun lisäksi tarvitaan myös suorituskykyä kohottavia harjoituksia.

Monille juoksua harrastaville marras-joulukuu on haasteellista aikaa ylläpitää omaa juoksumotivaatiota. Säät kylmenevät, ulkona on pimeää ja juoksualustana saattaa olla kaikkea mahdollista lumesta jäähän ja loskaan. Kevät ja paljas asfaltti tuntuvat kaukaisilta ja treenien väliin jättäminen houkuttelee. Mitä jos tänä vuonna kuitenkin ylläpitäisi juoksua mukana treeneissä läpi talven? Tässä muutamia vinkkejä motivaation ylläpitämiseen!

Mitä yhteistä on norsun syömisellä ja puolimaratonilla? Entä miten Sandra Eriksson selvityi vammoista ja mikä oli vaikeinta uudelleen aloittamisessa? Mikä on nimeltään ympäristöjärjestelmä, johon Suomen juoksun päätapahtumat ovat juuri sitoutuneet? Entä millainen on maratoonarin harjoitusohjelma? Kaikki tämä, ja paljon muuta, löytyy uusimmasta Helsinki Running Events -lehdestä.

Naisten Kymppi siirtyy kaupungin ytimeen Kansalaistorille ja laajenee kaksipäiväiseksi liikunta- ja hyvinvointitapahtumaksi. Varsinainen lenkki järjestetään sunnuntaina 29.5.2016 jo 33. kerran. Lauantaina Naisten Kympin osallistujat sekä muut kaupunkilaiset pääsevät nauttimaan tapahtuma-alueella liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvistä luennoista ja kokeilutunneista maksutta.   

Lauantaina liikuntaa Kansalaistorilla ja luentoja Sanomatalon Mediatorilla