7 vinkkiä juoksumotivaation ylläpitämiseen

Juoksumotivaation ylläpitäminen voi toisinaan olla hankalaa. Me haluamme kannustaa sinua juoksemaan ja pitämään huolta kunnostasi läpi vuoden. Tässä 7 vinkkiä motivaation ylläpitoon kenelle tahansa juoksua harrastavalle tai juoksua aloittelevalle!

Ota itsellesi kilpailutavoite
Juoksutapahtumaan ilmoittautuminen on usein välitön motivaattori! Kun kalenteriin on laitettu tavoite, on lenkille lähteminen helpompaa, kun tietää, mitä kohti on menossa. Vaikka Helsinki City Running day 19.5.2018 saattaa vielä kuulostaa kaukaiselta, kannattaa se ottaa jo nyt tavoitteeksi. Ilmoittaudu mukaan puolimaratonille, maratonille, 5 kilometrin juoksuun tai kerää vaikka kaveri- tai työporukka maratonviestiin!

Pidä harjoituspäiväkirjaa
Harjoituspäiväkirjan pitäminen on palkitsevaa ja siitä on hyötyä harjoitteluun. Keskityt oikeisiin asioihin, kun tiedät mitä olet tehnyt treeneissä aikaisemmin ja mitä aiot seuraavaksi tehdä. Pystyt myös hahmottamaan kokonaisuuden paremmin ja huomaat mahdolliset treenejä haittaavat tavat (huono syöminen/nukkuminen tms.). Tehtyjen harjoitusten muistelu tuo myös tyytyväisyyttä ja voit saada lisämotivaatiota aikaisemmista onnistumisista.

Tee lenkkeilypäätös yhdessä kaverisi kanssa 
Jos toisella motivaatio takkuaa, kaveri voi antaa lisäintoa! Yhdessä kaverin kanssa juoksutapahtumaan ilmoittautuminen tuo varmasti lisää potkua omaan tekemiseen. Kaverin kanssa lenkkeily on hauskaa ja voitte jakaa myös ideoita, vinkkejä ja treenifiiliksiä! Kannattaa myös lähteä mukaan Juoksuliikkeen järjestämille ilmaisille yhteislenkeille! 

Aseta sopivia välitavoitteita
Kaukana häämöttävä puolimaraton voi tuntua kovalta urakalta. Matka sinne on helpompi, jos kuljet reitin askel askeleelta ja otat pienempiä välitavoitteita matkan varrelle!

Ole itsellesi armollinen ja kuuntele kroppaasi
Salli pienet notkahdukset ja lepojaksot. Itse asiassa ne kuuluvatkin harjoitteluun ja palautumiseen. Rennomman hetken jälkeen sinulla on taas enemmän energiaa treeneihin! Motivaation hetkellinen häviäminen on ihan normaalia ja tapahtuu varmasti meille kaikille.
 
Tee muutakin kuin juoksua
Pelkkä juokseminen on kuluttavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ota mukaan harjoitteluun muitakin lajeja, jotka tuovat mielekästä vaihtelua ja parhaassa tapauksessa tukevat juoksuharjoittelua.

Juokse erilaisia lenkkejä vaihtelevissa maisemissa
Koita vaihdella juoksureittejäsi ja vauhtejasi. Jos juokset aina saman reitin, samalla vauhdilla alkaa se varmasti puuduttamaan jossain kohtaa. Koita keksiä uusia juoksureittejä, käy välillä juoksemassa poluilla, jos yleensä juokset asfaltilla ja vaihtele vauhtia.

Ensi keväänä 19.5.2018 Helsinki City Running Day:ssa on tarjolla jokaiselle jotakin ja tästä syystä toivommekin voivamme kannustaa entistä enemmän suomalaisia juoksun pariin!
Helsinki City Marathon
Se aito ja alkuperäinen. Juoksun kuningasmatka upealla 42,195 kilometrin reitillä.
Helsinki City Run
Puolimaraton täynnä fiilistä. 21,097 kilometriä elämyksiä.
Helsinki City Maratonviesti
Koe täysmaraton joukkueena. Neljän hengen joukkueen etapit 15, 8, 7 ja 12 kilometriä.
Helsinki City 5
Kisaa tai kävele – nauti suurtapahtumasta ja ylitä itsesi! Viiden kilometrin
Chiquita Minimarathon
Liikunnan riemua lapsille. Sarjat 0-13-vuotta, puuhakenttä ja kilometrin juoksu ilman ajanottoa.