Juoksijatarina: Tanja Kröger

29-vuotias helsinkiläinen Tanja Kröger on harrastanut juoksua pikkutytöstä asti. Kipinä pidemmille juoksumatkoille syntyi vuonna 2011 Forssassa juostun puolimaratonin jälkeen. Tavoitteellisempi juoksuharjoittelu vei mennessään ja itsensä ylittämisestä puolimaratoneilla tuli rakas harrastus. Vuonna 2014 Tanja halusi haastaa itseään vielä lisää ja juoksi ensimmäisen kokonaisen maratoninsa. Tähän mennessä puolimaratoneja on kertynyt kymmenen kappaletta ja maratoneja viisi. Juoksutapahtumiin osallistuminen motivoi Tanjaa säännölliseen harjoitteluun, mutta tärkeintä on kuitenkin hyvä ja energinen olo, jonka juoksulenkeistä saa. 

"Minulle juoksu on myös keino ajatella asioita ja voida paremmin henkisesti. Monet ideat ja ratkaisut olen keksinyt lenkeillä. Myös luonto ja musiikki toimivat minulle motivaattoreina. En juokse ikinä ilman musiikkia, paitsi silloin, jos juoksen jonkun kaverin kanssa."

Ahkera harjoittelija
Tanja on ahkera harjoittelija ja kevät-kesäkaudella juoksua tulee treenattua 3-5 kertaa viikossa. Mieluisin aika juoksemiseen on Tanjan mielestä joko aamulla tai päivällä. Tanjan ihanteelliseen treeniviikkoon kuuluu kaksi tai kolme 5-8 kilometrin pituista lenkkiä, yksi kovempivauhtinen intervallitreeni sekä yksi pidempi,   12-30 kilometrin pituinen lenkki. Harjoittelu tähtää kesän maratoneille, mutta Tanja juoksee edelleen myös puolikkaita, jotka auttavat valmistautumaan maratonkoitoksiin.  Lisäksi Tanja korvaa välillä juoksulenkkejä salilla lihaskuntotreenillä tai tekemällä kävelylenkkejä. 

Juoksukausi alkaa HCR:ltä
Tänä vuonna Tanjan juoksutapahtumakausi alkaa kolmen viikon päästä Helsinki City Runissa, jonka hän on juossut kaksi kertaa aikaisemminkin. HCR-treenien tavoitteena on ollut kehittää etenkin vauhtikestävyyttä ja nopeutta, sillä Tanja on asettanut itselleen HCR:lle aikatavoitteen, joka on 1:45 alitus. Nykyinen ennätys on 1:46, joten tavoite on kova, mutta Tanja lähtee jahtaamaan sitä hyvällä fiiliksellä. 

"Tavoitteenani on jo muutaman vuoden ollut alittaa 1.45, sillä ennätykseni on 1.46. En silti juokse hampaat irvessä, vaan pyrin nauttimaan juoksemisesta. Mieluummin tulen hymyssä suin maaliin!"

HCR:n parhaita puolia on Tanjan mielestä se, että tapahtuma on kansainvälinen ja reitin varrella on paljon kannustusta.  Tapahtuman ajankohta toukokuussa saa myös Tanjalta kiitosta, sillä lämpötila on useimmiten juoksun kannalta varsin otollinen. Ainoa miinus on Tanjan mielestä myöhäisempi lähtöaika iltapäivällä, joka ei hänen kaltaiselle aamujuoksijalle ole se otollisin aika juosta.

Terveisiä muille juoksijoille
"Aseta itsellesi jokin realistinen tavoite. Etene sinulle sopivin askelin ja palkitse itsesi jokaisesta onnistumisesta. Älä mene tuttuja polkuja, vaan kokeile reittiä, jota et ole juossut. Se tuo vaihtelua treeniin. Ota ilo irti juoksemisesta!"

Kiitos Tanja, että saimme jakaa sinun inspiroivan juoksijatarinasi. Paljon tsemppiä valmistautumiseen viimeisille viikoille kohti HCR:ää ja oman ennätyksen tavoitteluun!
 

Jos innostuit puolimaratonille lähtemisestä, ehdit vielä hyvin ilmoittautumaan mukaan kevään Helsinki City Runille, joka juostaan 13.5.2017. Ilmoittaudu tästä!